Godt 30 millioner brugeres private oplysninger er netop blevet lækket efter hackerangrebet på utroskabssiden Ashley Madison for en måneds tid siden. De millioner af brugere fik stjålet private oplysninger fra hjemmesiden, hvor man kan lede efter en fræk affære ved siden af sit faste forhold, og i starten truede hackerne udelukkende med at offentliggøre oplysningerne, hvis ikke hjemmesiden straks blev lukket. Nu ser det dog ud til, at hackerne gør alvor af deres trussel om at offentliggøre informationerne på nettet.

Flere amerikanske medier – heriblandt det velansete teknologimagasin Wired – skriver, at hackerne har lagt i alt 9,7 gigabyte data online, der indtil videre kun er tilgængelige ved hjælp af den såkaldte Tor-browser. Her kan brugerne surfe på nettet med fuld anonymitet, men det er sikkert bare et spørgsmål om tid, før informationerne også spredes på helt almindelige hjemmesider.

Informationerne er blandt andet kreditkortoplysninger samt navne, adresser og e-mail-adresser på de omkring 32 millioner brugere, der var på siden AshleyMadison.com, da siden blev hacket. Det er dog ikke kun aktive profiler, der er også blevet lækket oplysninger om gamle og inaktive profiler, og det er måske en af sagens vigtigste punkter. Ashley Madison har nemlig taget sig betalt, hvis kunden gerne ville have slettet alle sine data hos dem, hvis man ville slette sin profil, og de kunder, der ikke har betalt, ja de har nu fået lækket deres oplysninger. Det er forøvrigt en forretningsmodel, som også det norske kopisite Victoria Milan benytter sig af.

De stjålne informationer på Ashley Madison dateres helt tilbage til 2007, skriver Wired, der samtidig noterer, at mange af brugerne ser ud til at have opgivet falske adresser. Der er tilsyneladende mange profiler, der bare oprettes for at brugerne kan kigge lidt rundt på sitet.

Selv har Ashley Madison hævdet at have knap 40 millioner brugere, der i følge hjemmesiden alle har søgt en hemmelig affære, men det tal har angiveligt været sat en del for højt, og antallet af aktive profiler fortæller historien ikke noget om.

Avid Life Media, der står bag sitet, har sloganet: “Livet er kort. Hav en affære”, og på hjemmesiden lover selskabet 100 procents diskretion – Det har selskabet ikke kunne leve op til med denne historie.